مکمل هاي کراتيني

مکملي که در اين شماره و در اين ستون مورد بررسي قرار مي گيرد به دسته مکمل اي حاوي کراتين تعلق دارد. مکمل هاي کراتيني قدمت چنداني ندارند و اين سري از مکمل ها در ابتدا در قالب مکمل هاي حاوي کراتين مونوهيدرات روانه بازار شد.

حتما نمونه هايي از اين نوع کراتين ها را مصرف کرده بوديد. اين کراتين ها همانند ماسه هاي ريز بوده و در آب نامحلول بودند و صد البته تنها سه کوچکي از ماده موثر آن در دستگاه گوارش جدب مي شد و باقي آن از بدن دفع مي شد.

افزايش جذب

براي افزايش جذب مکمل هاي کراتيني معمولا از ترفندهايي استفاده مي شد که مصرف آن توام به قند ساده به منظور بالا کشيدن انسولين از جمله اين ترفندها بود.

کراتين هاي ميکرونايز

به مرور زمان نمونه هاي به روز تر اين مکمل ها تهيه و روانه بازار شد که از آن جمله مي توان به کراتين هاي ميکرونايز که ديگر حالت ماسه اي و نامحلول در آب را نداشت اشاره کرد و گفته مي شد با استفاده از تکنولوژي نانو و با استفاده از ريز کردن دانه هاي اين مکمل به جذب آن کمک شده بود.

Waxy Maize

در هر سروينگ از اين مکمل که در اين قسمت تشريح مي شود در حدود 60 گرم از نوعي قند نشاسته اي و گياهي به نام Waxy Maize به کار رفته است و گفته مي شود که اين نوع از قند همانند مالتودکسترين و دکستروز به افزايش قند خون و به افزايش ترشح هورمون انسولين کمک مي کند.

انسولين

در مورد افزايش ترشح انسولين پس از تمرين و در مورد الزامي بودن اين مبحث پيشتر سخن گفته بوديم و من خود به عينه هم از دکستروز و هم از مالتودکسترين در وعده پس از تمرين براي بالا کشيدن انسولين خون استفاده کرده ام و اگر چه اين ترفند را همسان با تزريق خود انسولين نمي توان دانست ولي اثرات قابل قبولي داشت.

نقاط قوت

گفته مي شود که اين نوع قند گياهي ويژه که در بدنه اين مکمل افزو ده شده است اگر چه همانند مالتودکسترين و دکستروز به افزايش ترشح انسولين در بدن و به جذب بهتر کراتين کمک مي کند ولي با اين وجود همانند دو قند ياد شده کالري بالايي نداشته و به افزايش محسوس ميزان چربي زايد در بدن ختم نمي شود.

volu-gro.jpg
ويژگي خاص

گفته مي شود اين نوع از قند که از ذرت تهيه مي شود به سرعت از معده گذر کرده و ناراحتي هاي گوارشي و سنگيني معده را رقم نمي زند و همين امر نيز همزماني حضور اين قند در خون با آب و کراتين مصرفي را براي ما ممکن مي سازد.

نکته

سابق بر اين کساني که دستي در تحقيق و بررسي داشتند و کار را به صورت علمي دنبال مي کردند براي بالا کشيدن انسولين خون ابتدا قند ساده را ميل کرده و در حدود 13 دقيقه بعد پروتئين و کراتين خود را ميل مي کردند تا به اين ترتيب افزايش انسولين خون و ورود مواد مغذي به درون خون همزمان شود ولي با استفاده از قند جديد که به بدنه اين مکمل اضافه شده است نيازي به اين تاخير نيست. 

تسهيل و تشديد جذب مواد غذايي

قند اضافه شده به اين مکمل به افزايش جذب کراتين موجود در آن کمک کرده و از سوي ديگر ديگر مکمل هاي مصرفي همانند پروتئين ها را نيز بهينه سازي کرده و جذب و انتقال اين مواد به درون بافت هاي عضلاني را تسهيل و تشديد مي کند.

احياي ذخاير انرژي

زماني که شما تمرين سنگين را پشت سر گذاشته ايد ذخاير انرژي و کراتين فسفات بافت هاي عضلاني شما تهي شده است و در اين مقطع زماني شديدا نياز به پر شدن اين ذخاير داريد.

مهار کاتابوليسم

در صورتي که با استفاده از ترفندهاي خاص به اين امر موفق نشويد و يا تاخيري در اين امر رخ بدهد عضلات شما به شدت در معرض خطر تجزيه شدن قرار خواهند گرفت و اين در حالي است که با مصرف اين مکمل و با مصرف اين قند که در بدنه اين مکمل به کار رفته است موفق به احياي ذخاير تهي شده در اسرع وقت شده و خواهيد توانست کاتابوليسم را به خوبي مهار کند.

تبعات منفي

مکمل هاي کراتيني معمولا به افزايش انرژي بدن کمک مي کنند و کساني که از اين دسته از مکمل ها استفاده مي کنند معمولا بهبود کيفيت تمرين و افزايش توان بدن در حين تمرين را به وضوح تجربه کرده اند ولي تنها مشکلي که در اين سري از مکمل ها ديده مي شود کندي روند جذب و در برخي موارد مشکلات گوارشي است که اين مشکلات تا حد توان در اين مکمل غذايي برطرف شده است.

منيزيوم

در بدنه اين مکمل کمي منيزيوم نيز افزوده شده است که خود اين عنصر در جذب بهينه کراتين و در بالانس الکتروليت بدن موثر واقع مي شودو.

فسفر

از ديگر عناصري که در بدنه اين مکمل افزوده شده است مي توان به فسفر اشاره کرد که وجود اين عنصر براي تهيه شدن ATP در بدن الزامي است و زماني که با کراتين فسفات مخلوط شده و مصرف مي شود مسلما تاثير بهتري از خود بر جاي خواهد گذاشت.

پتاسيم

از اين عنصر براي بالانس کردن الکتروليت بدن که در جريان تعرق شديد در حين تمرين معمولا بر هم مي خورد و براي افزودن بر جدب کراتين استفاده شده است.

فرم دارويي

اين مکمل به صورت پودر و در بسته بندي هاي 3.38 پوندي تهيه و عرضه شده است که هر سورينگ آن شامل 76.5 گرم مي باشد و ناگفته پيداست هر بسته از اين مکمل براي 20 بار مصرف ساخته شده است. قيمت اين مکمل در بازار هاي جهاني در حدود 35 دلار است

دستور مصرف

از روز اول مصرف تا روز پنجم روزانه که به دوره بارگيري نيز معروف شده است دو وعده و هر وعده يک سروينگ از اين محصول را ميل مي کنيد. وعده اول بلافاصله پس از بيدار شدن از خواب و وعده دوم نيز بلافاصله پس از تمرين خواهد بود.

از روز ششم به بعد يک وعده در روز کفايت خواهد کرد و يک وعده از اين محصول در وعده پس از تمرين استفاده خواهيد کرد.

نکته

در روزهايي که تمرين نداريد مي توانيد به جاي وعده پس از تمرين اين مکمل را تنها به محض بيدار شدن از خواب ميل کنيد.

هشدار

در صورتي که از بيماري ديابت رنج برده و يا در معرض خطر بروز اين بيماري هستيد قبل از مصرف اين مکمل با پزشک خود مشورت کنيد.